Köpvillkor

1. Köpinformation

Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till din registrerade mejladress. Beställda produkter förblir vår egendom till dess de till fullo är betalda.

Din order kommer att skickas från vårt lager i Ånge. Ändringar och tillägg måste göras innan din order behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din order är det därför viktigt att du omgående kontaktar oss.

Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din order. Vi förbehåller oss också rätten att inte genomföra en beställning i de fall varan är slut i lager, om maxantal per kund överskridits eller vid tekniska fel.

Vi ingår endast avtal med myndig person.

2. Priser och betalsätt

Samtliga priser anges inklusive moms. Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.

Vi erbjuder följande betalningsalternativ:

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du Bug Out Gear allmänna villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.

Kortbetalning

Du som kund kan välja att betala din beställning med kort. Vid kortbetalning på Bug Out Gear kan du använda dig av VISA eller Mastercard/Eurocard. Kortköp är gratis. Vid beställning görs en reservation av köpesumman på ditt konto. Pengarna dras först när varorna skickas.

Alla kortbetalningar hanteras av Klarna AB som kontrollerar att kortet är godkänt för köp. All kortuppgiftsinformation är krypterad, vilket innebär att ingen obehörig kan se den. Kvittot på din betalning skickas med i paketet och fungerar som köpebevis (kvitto).

Fakturabetalning

Bug Out Gear erbjuder även betalning mot faktura via Klarna. Länk till fakturan skickas i separat mejl från Klarna till dig.

Vid val av faktura som betalningssätt har du möjlighet att betala efter att du har fått dina varor levererade. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Om du inte betalar innan förfallodatumet skickas det en påminnelsefaktura med en påminnelseavgift på. Om fakturans totalbelopp är under 60 kr är påminnelseavgiften 29 kr, om kunden handlat för 60 kr eller mer är påminnelseavgiften 60 kr. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning.

Klarna gör en sedvanlig kreditkontroll vid fakturabeställning. Om din kreditansökan inte godkänns av Klarna nekas du kredit och Bug Out Gear ber dig använda ett annat betalsätt. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Vid kontakt med Klarna används personnummer som kundnummer.

Läs mer om Klarna här.

3. Leveransinformation

Leveranstiden är ca 1-3 arbetsdagar, beroende på vart i landet ni bor.

Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid.

Du finner information kring aktuell lagerstatus under varje produkt på vår hemsida. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat mejl. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning.

Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten.

Beställningar med ofullständiga leveransuppgifter makuleras omedelbart. Alla beställningar IP-loggas och falskbeställningar polisanmäls.

Vi använder följande fraktsätt:

Brev / Varubrev: För beställningar med mindre vikt och volym. Din beställning levereras direkt i din brevlåda. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller lämna en avisering så du kan hämta ut leveransen på närmaste postombud. Vi ansvarar inte för borttappade brev om du väljer detta fraktsätt.

Rekommenderat brev: Leverans sker till närmsta postombud. Posten kommer att meddela dig via en post-avi att försändelsen har kommit fram. För att lösa ut försändelsen måste avin och giltig legitimation uppvisas. Avin kan i vissa fall komma fram upp till två vardagar efter att försändelsen anlänt till utlämningsstället. Ett rekommenderat brev ligger kvar hos postombudet i 14 dagar efter ankomstdatumet.

Paket till ombud: Leverans sker till närmsta ombud (DHL/PostNord). Det kommer att skicka en SMS-avi när försändelsen har kommit fram, saknas giltigt SMS-nummer skickas brevavisering. För att lösa ut försändelsen behövs SMS-avi eller sista fyra siffrorna i kollinumret och giltig legitimation. Försändelsen ligger kvar hos postombudet i 14 dagar efter ankomstdatumet.

*  Skrymmande/tunga varor: Frakten kostar då 99 kr istället för 49 kr i kasssan om varan är längre än 70 cm eller väger mer än 3 kg. Vissa varor som t.ex vapenskåp, batterier eller större tält har en ännu dyrare frakt då de väger väldigt mycket.

*  Pall/VED: Hämtas på vårt lager i Ånge. Vid frakt så hör av dig med antal så kan vi kika upp fraktkostnad för pall och skicka offert.

Bud visar bådas legitimation.

4. Transportskador

Om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till transportören inom 1-3 dagar. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot transportören skall kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen som kom med den fraktskadade försändelsen.

Force Majeure
Vi reserverar oss för eventuella prisändringar samt fullgörande av beställning i händelse av varubrist eller annan force majeure.

5. Garanti och reklamation

Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss. Därför erbjuder vi mycket förmånliga garantivillkor.

Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi undersöka produkten. Fraktkostnader tillkommer.

Som konsument har du även lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Garantin vi som återförsäljare lämnar är dock en större trygghet för dig som kund. Läs gärna mer om din reklamationsrätt på www.konsumentverket.se . I det fall du önskar reklamera din produkt ber vid dig kontakta oss inom två månader från det att du upptäcker felet på produkten.

Kundservice: 070-652 48 81 och [email protected]

6. Ångerrätt och Öppet köp

Bug Out Gear erbjuder dig 14 dagars ångerrätt (Öppet köp) från det att du tagit emot varan.

För att utnyttja ångerrätten ber vi dig meddela oss om det så snart du vet att du vill ångra ditt köp. Skicka sedan varan till vår returadress nedan. Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Om du ångrar för att det är fel storlek på varan så får du som kund stå för både returfrakten och frakten för bytet. 

Hur returnerar jag min vara? Kontakta oss och meddela att du avser göra en retur. Fyll i en returblankett från Konsumentverkets som du finner här. Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för returfrakten. Övriga kostnader, såsom kostnad för varan och frakt från oss till dig kommer att återbetalas. Bug Out Gear kommer ej lösa ut paket mot postförskott.

Returadress
Bug Out Gear Norrland AB
Kvarngatan 171
841 91 Ånge